Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 10 Februari 2011

SEKADAR UNTUK RENUNG- RENUNGAN BERSAMA........

Seorang isteri tinggal di rumahnya bersendirian.Suami dan anknya pergi bekerja di kebun berdekatan.Sedang asyik sibuk menyediakan makanan tgh hari,datang 3 org tetamu yg begitu tua memberi salam di hadapan rumanya...
Setelah menjawab salam,dia berkata,"saya tdk dpt menjemput tuan-tuan masuk ke dalam rumah, kerana suami saya tiada.Sudikah tuan-tuan duduk di halaman sementara menunggu suami saya pulang?"
Salah seorang drpd mereka berkata,"tidak mengapa,biar kami tunggu di luar sahaja..."

Sejurus suami pulang,mereka bersalaman dan para tetamu memperkenalkan diri masing2..
"Saya kekayaan,"kata laki pertama
"saya kejayaan,"kata laki kedua
"dan saya kasih sayang", ujar laki tua yg terakhir...tetapi salah seorang drpd mereka berkata"hanya salah seorang drpd kami akn masuk ke dalam".
"jadi kami terpaksa memilih salah seorang drpd kalian bertiga???"
"ya!!!",jawab mereka..".tunggu kami berunding dahulu"...pinta tuan rumah.




si isteri berkata"kita pilih kekayaan supaya kita tdk akn hidup susah lagi..kita boleh beli apa yg ada di dunia ini..."
"tidak kita pilih kejayaan.Dengan kejayaan,kita pasti ada harta.."kata si suami.
Muncul ank mereka dari arah belakang.."tidak ayah mak...pilihlah kasih sayang,kerna saya rasa bahagia dan gembira apabila ibu dan ayah menyayangi saya..,walaupun kita hidup sederhana tetapi kita bahagia...."
kedua ibu bapa tersentak dengan pandangan si anak yang begitu murni.
"Baiklah kita akan menjemput kasih sayang masuk ke dalam rumah kita,"kata si ayah...
"tuan-tuan sekalian,kami mengambil keputusan untuk memilih kasih sayang masuk ke dalam rumah."
"kami memohon maaf tdk memilih kejayaan dan kekayaan untuk masuk ke dalam rumah..."
maka tetamu kasih sayang masuk ke dalam rumah diiringi kekayaan dan kejayaan...
tuan rumah tersebut terkejut lalu bertanya"mengapa kejayaan dan kekayaan masuk bersama,sedangkan kami harus memilih salah seorang drpd kalian?"
"anakku jika kau memilih kasih sayang bererti kau menjemput kejayaan dan kekayaan.sudah menjadi prinsip kami,kami akn pastikan ke mana sahaja kasih sayang pergi,kami akan mendampinginya."



Mendengar yang demikian,si suami, isteri dan anak mereka tersenyum gembira...
ALHAMDULILLAH!
 





pengajarannya:
dengan kasih sayang kita mampu untuk memperoleh kekayaan dan kejayaan bersama...wallahu'alam...


1 ulasan: