Jumlah Paparan Halaman

Jumaat, 8 April 2011

apa itu ZIONIS???

Assalamualaikum buat pembaca2 semua.....

Apa itu zionis??

'Zionisme' berasal dari kata Ibrani "zion" yang bermaksud batu karang.Maksudnya merujuk kepada bagunan Haykal Sulaiman yang didirikan di atas sebuah bukit karang bernama "Zion",terletak disebelah barat daya Al-Quds (Jurusalem). Bukit Zion ini menempati kedudukan penting dalam agama Yahudi...

"Zionisme" kini tidak lagi miliki makna keagamaan, tetapi telah beralih kepada makna politik, yaitu "suatu gerakan pulangnya 'diaspora' (terbuangnya) kaun Yahudi yang tersebar di seluruh dunia untuk kembali bersatu sebagai sebuah bangsa dengan Palestina sebagai tanah air bangsa Yahudi, dengan Jurusalem sebagai ibukota negaranya".

Istilah Zionisme dalam makna politik itu dicetuskan oleh Nathan Bernbaum, dan "Zionisme International" yang pertama berdiri di New York pada tanggal 1 Mei 1776,dua bulan sebelum kemerdekaan Amerika Syarikat..

Gagasan itu mendapat dukungan dari Kaisar Napoleon Bonaparte ketika ia merebut dan menduduki Mesir.Zionis Yahudi dengan segala hagemoninya atas dunia, dan menunggangi Amerika Syarikat sebagai kapal induk baginya merupakan pewaris paganisme dunia purba.

Akhir dari agenda mereka adalah membentuk Tata Dunia Baru (The New World Order) di mana mereka menjadi majikan bagi semua Ghoyim yang ada di dunia..Tujuan akhir mereka telah dipahat dalam lambang negara Amerika Syarikat dengan kalimat "Novus Ordo Seclorum".Dalam menuju akhir agenda ini, kaum pagan modern melewatinya dalam berbagai tahap dan setiap peristiwa sentiasa dikaitkan dengan ritual pagan kuno.

Di atas serba sedikit mengenai Zionis yang selalu kita dengar di media massa...mahupun di bahan bacaan...sedikit sebanyak dapat merungkai persoalan "APA ITU ZIONIS?"....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan